Tuesday, August 21, 2012

GERAMM !!! DAH LAA BODOH TMBAH PLAK DGN KESOMBONGAN PLAK ! ADOII..XRETI RESPECT ORG LANGSUNG..



hishh ! dah lma bsabar dan dah x larat aku nak brsabar..kang x pasal2 mkn kayu besball .. xjmpa kau xpe laa.. if trjumpa n if aku trpukul.. i'm so sory... kenapalah perlu ada orang bodoh sombong dalam dunia ni ? shit laa . totally make me angry . if u dare to take the risk n consider ur mind fully with experience n knowledge dun ever ask n request something from me . u should go die . okay ! ~

Monday, August 20, 2012

RAYA 2012

Assalamualaikum kawan2..
SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR DAN BATIN ..
amacam suma?? byk dapat duit raya?? haha... untung laa kan kalo dapat byk duit raya,,, he3
raya tahun nie sangat2 happy sbb biasa laa alhamdulilah allah mberi ksempatan utk beraya dgn fmily n kawan2... minx2 lah suma nie kekal smpai tahun yg berikutnyaa.. amin
raya tahun nie tema warna puple .. he3
btw kalo x nak beli warna merah peace, nak buat mcm mna x kesampaian coz tema raya tahun nie warna puple kan.. tp xpe xkisah laaa.. tahun depan kna tema sama laa yeaa.. hhaaa..

Sunday, August 12, 2012

Senyum ! Xperlu kata apa2 ! peace !

  1. Para saintis mendapati senyum dan ketawa merupakan satu senaman berbentuk jogging dalaman di mana dapat merangsang seluruh tubuh dan mampu memberi manfaat berguna kepada sistem saraf otak dan juga hormon-hormon.
  2. Pengkaji dan pengamal barat percaya dengan memulakan hari dengan senyuman bukan sahaja berupaya menceriakan hidup anda tetapi memberi banyak kebaikan kepada kesihatan. Apabila kita tersenyum, badan turut 'tersenyum' dan menganggap kita gembira. Kajian menunjukkan senyuman memperlahankan aliran darah yang melalui sinus ke otak.
  3. Apabila darah yang 'sudah sejuk' ini sampai ke hipotalamus (bahagian yang mengawal suhu badan dan emosi) ia menghasilkan kesan 'gembira'. Selain itu, apabila kita tersenyum, kita hanya menggunakan 17 otot muka berbanding 43 ketika mengerutkan dahi.
  4. Senyuman bukan sekadar reaksi gerak muka, tetapi turut mempunyai kaitan dengan penghasilan endorphin dalam otak yang mengurangkan kesakitan fizikal dan emosi menjadikan seseorang itu rasa lebih selesa dengan diri sendiri.
  5. Kajian menunjukkan individu yang ketawa 100 kali dalam tempoh 24 jam mendapat manfaat kardiovaskular sama seperti bersenam 10 minit. Hal ini terjadi kerana apabila kita ketawa, tekanan darah dan kadar dengupan jantung meningkat. Kemudian kedua-dua kadar ini akan turun iaitu lebih rendah daripada paras sebelum anda ketawa.
  6. Anda juga perlu sedar bahawa kanak-kanak lebih banyak ketawa dari orang dewasa. Kanak-kanak berumur antara empat hingga enam tahun ketawa 400 kali sehari berbanding hanya 15 kali sehari di kalangan orang dewasa. Jesteru tidak hairan jika orang dewasa lebih mudah diserang penyakit serta mengalami masalah tekanan dan kemurungan.
  7. Kajian yang dibuat oleh sekumpulan saintis dari Universiti Pusat Perubatan California menjelaskan terdapat dua jenis 'stress' iaitu stress yang baik dan stress yang tidak baik. Senyum dan ketawa dikategorikan sebagai stress yang baik. Stress yang tidak baik akan memberi tekanan kepada sistem ketahanan badan.
  8. Dalam kajian di atas, dua kumpulan orang dewasa telah digunakan sebagai eksperimen. Kumpulan pertama dipertontonkan cerita-cerita lucu manakala kumpulan kedua diletakkan disebuah bilik tanpa berbuat apa-apa. Sampel darah diambil 10 minit sebelum dan selepas kajian dibuat. Dari keputusan sampel darah tersebut, kumpulan pertama didapati peningkatan hormon semakin baik seperti hormon 'endorphins' dan hormon 'neurotransmitters' dan penurunan tahap hormon stress 'cortisol' dan 'adrenaline' .
  9. Ketika kita ketawa, sel pembunuh tumor dan virus semulajadi dalam badan akan bertambah selaras dengan pertambahan Gamma-inteferon (protein melawan penyakit), sel T (yang penting untuk sistem pertahanan badan) dan sel B (yang menghasilkan antibodi melawan penyakit).
  10. Senyuman juga mampu merendahkan tekanan darah, menambah kemasukan oksigen dalam darah dan ini secara tidak langsung merangsang proses penyembuhan. Banyak kajian terbukti bahawa tekanan emosi seperti kemurungan, kemarahan atau keresahan mempunyai kaitan dengan sakit jantung.
  11. Senyuman yang diakhiri dengan ketawa mengaktifkan kimia badan dan secara tidak langsung merendahkan risiko penyakit jantung, tekanan darah tinggi, strok, atritis dan ulser. Pusat Perubatan Universiti Maryland menjalankan kajian ke atas 300 responden dan mendapati 40 peratus orang yang mengidap penyakit jantung kurang ketawa berbanding orang yang sihat.
  12. Senyuman dan ketawa antara senaman yang baik kerana ia membabitkan diafragma, abdomen, sistem pernafasan, muka, kaki dan otot belakang badan. Ketawa 'mengurut' organ dalam abdomen dan menguatkan otot abdomen, merangsang kedua-dua belah otak dan meningkatkan keupayaan untuk belajar. Ia melegakan ketegangan otot dan tekanan psikologi; membuatkan otak lebih peka serta bersedia menerima maklumat baru.
  13. Ketawa juga dikatakan mampu memperbaiki fungsi usus, sekali gus meningkatkan pencernaan dan penyerapan nutrient dalam badan. Ada juga yang percaya ketawa boleh membakar kalori seperti kita bersenam beberapa minit.
  14. Selain memberi pelbagai kebaikan kepada tubuh, dalam ajaran Islam sendiri mengatakan senyum itu satu sedekah. Senyum mampu menjadi penawar pada penyakit rohani yang kronik. Senyum tidak perlu modal, hanya sekelumit rasa ikhlas yang bisa memaniskan senyuman itu. Senyuman yang dilemparkan mampu menyerikan hari insan lain. Mungkin juga mampu menyejukkan hati yang sedang marah atau mampu juga untuk memulakan sesebuah ikatan.
  15. Pujangga menyebut :" SENYUM ITU KELOPAK. KETAWA ITU BUNGA YANG SEMPURNA KEMBANGNYA".

Thursday, August 2, 2012

HARI BAHAGIA BUAT SAHABATKU DI SELAYANG

Salam Ana..
Aku bersyukur pada allah ko skrg dah nak jadi isteri orang..kdang2 mcm x pcaya jeaa..dah laa nakal n mcm tomboi plak tu..hi3..jga laa laki kau baik2 yeaa..Jgn pukul2 plak lari plak nti !..yg pnting skali sebagaimana ko idamkan selama ni tercapai jugak yea, untung laaa nti ade anakKAN.ko ajar anak ko tau jgn bgi jdi mcm ko,nti hbis laki die hentam..he3..aku iringkan doa moga rzeki kau berpanjangan,dan hadapi la cabaran,dugaan bila dah bergelar isteri nti..Kerana pahit manis bergelar isteri ni..kau akan rasa dan kau lalui seharian hingga ke akhir hayat..Jaga hati suami mcm kau jaga diri sendiri atau lebih dri diri sndri yeaa..pe2 hal roger aku jea k.. msti x brani lelaki ko buat prangai , kan3 ! hahaMaaflah aku kerana takder hadiah yg istimewa buat kau n xdpt hadir majlis walimatulurus ko nti..soe sgt2 yeaa..hanya doa kudus yg dapat aku beri..moga ko sekeluarga dirahmati serta diberkati oleh Allah.Dipanjangkan rezeki dan dilindungi dari bala bencana di dunia dan juge di akhirat......amin :)
last aku nak pesan ! berpakaianlah mcm perempuan oke ! peace !

SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL-MUBARAK


hye kawan , lama kan saya tak update blog busyuk ni ? huhu . okey sebelum terlambat , saya nak ucapkan selamat menyambut bulan ramadhan Al-Mubarak . saya dah wish kat facebook tuk kawan-2 huhu , tapi tak ada mase lagi nak wish kat blog kan ? huhu . saya harapkan sangat-2 ramadhan kali ini datang dengan lebih bermakna buat kita semua , aminn InsyaAllah . siapa tahu , berkat kesungguhan kita dalam beribah selama ini di kabulkan oleh Allah S.W.T pada bulan ramadhan ini . Amin . sentiasa lah berbuat baik , dan pertingkatkan amalan kita , huhu , sayangnya tak dapat sambut kehadiran ramadhan bersama keluarga tersayang . . ermm hari 1st day berbuka dengan kawan-2 saya smpai skrg..haha..Alhamdulillah segalanya baik-2 sahaja . huhu . pulang dari kelas , pergi bersiap ke bazar  . huhu . Ya Allah begitu banyak hamba-2 Mu yang sedang mencari makanan untuk berbuka puasa . berjalan berhimpit , bertolak dan berseret . huhu Akhirnya saya temukan menu berbuka yang sesuai tuk saya , Nasi kukus wif Ayam berempah , huhu . Air tembikai dengan air kelapa laut jadi pilihan saya hari ini . Alhamdulillah , terima kasih ya Allah kerana memberi peluang untunk kami bertemu bulan ramadhan yg penuh berkat ini . terima kasih kerana telah memanjangkan umur kami . InsyaAllah masih dapat bertemu ramadhan pada tahun-2 yang akan datang . Amin . ^^

SEMUA TENTANG KITA

Popular Posts

KEGEMBIRAAN