Wednesday, November 28, 2012

blog ini telah dihack

Selamat tinggal !

Tuesday, August 21, 2012

GERAMM !!! DAH LAA BODOH TMBAH PLAK DGN KESOMBONGAN PLAK ! ADOII..XRETI RESPECT ORG LANGSUNG..



hishh ! dah lma bsabar dan dah x larat aku nak brsabar..kang x pasal2 mkn kayu besball .. xjmpa kau xpe laa.. if trjumpa n if aku trpukul.. i'm so sory... kenapalah perlu ada orang bodoh sombong dalam dunia ni ? shit laa . totally make me angry . if u dare to take the risk n consider ur mind fully with experience n knowledge dun ever ask n request something from me . u should go die . okay ! ~

Monday, August 20, 2012

RAYA 2012

Assalamualaikum kawan2..
SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR DAN BATIN ..
amacam suma?? byk dapat duit raya?? haha... untung laa kan kalo dapat byk duit raya,,, he3
raya tahun nie sangat2 happy sbb biasa laa alhamdulilah allah mberi ksempatan utk beraya dgn fmily n kawan2... minx2 lah suma nie kekal smpai tahun yg berikutnyaa.. amin
raya tahun nie tema warna puple .. he3
btw kalo x nak beli warna merah peace, nak buat mcm mna x kesampaian coz tema raya tahun nie warna puple kan.. tp xpe xkisah laaa.. tahun depan kna tema sama laa yeaa.. hhaaa..

Sunday, August 12, 2012

Senyum ! Xperlu kata apa2 ! peace !

  1. Para saintis mendapati senyum dan ketawa merupakan satu senaman berbentuk jogging dalaman di mana dapat merangsang seluruh tubuh dan mampu memberi manfaat berguna kepada sistem saraf otak dan juga hormon-hormon.
  2. Pengkaji dan pengamal barat percaya dengan memulakan hari dengan senyuman bukan sahaja berupaya menceriakan hidup anda tetapi memberi banyak kebaikan kepada kesihatan. Apabila kita tersenyum, badan turut 'tersenyum' dan menganggap kita gembira. Kajian menunjukkan senyuman memperlahankan aliran darah yang melalui sinus ke otak.
  3. Apabila darah yang 'sudah sejuk' ini sampai ke hipotalamus (bahagian yang mengawal suhu badan dan emosi) ia menghasilkan kesan 'gembira'. Selain itu, apabila kita tersenyum, kita hanya menggunakan 17 otot muka berbanding 43 ketika mengerutkan dahi.
  4. Senyuman bukan sekadar reaksi gerak muka, tetapi turut mempunyai kaitan dengan penghasilan endorphin dalam otak yang mengurangkan kesakitan fizikal dan emosi menjadikan seseorang itu rasa lebih selesa dengan diri sendiri.
  5. Kajian menunjukkan individu yang ketawa 100 kali dalam tempoh 24 jam mendapat manfaat kardiovaskular sama seperti bersenam 10 minit. Hal ini terjadi kerana apabila kita ketawa, tekanan darah dan kadar dengupan jantung meningkat. Kemudian kedua-dua kadar ini akan turun iaitu lebih rendah daripada paras sebelum anda ketawa.
  6. Anda juga perlu sedar bahawa kanak-kanak lebih banyak ketawa dari orang dewasa. Kanak-kanak berumur antara empat hingga enam tahun ketawa 400 kali sehari berbanding hanya 15 kali sehari di kalangan orang dewasa. Jesteru tidak hairan jika orang dewasa lebih mudah diserang penyakit serta mengalami masalah tekanan dan kemurungan.
  7. Kajian yang dibuat oleh sekumpulan saintis dari Universiti Pusat Perubatan California menjelaskan terdapat dua jenis 'stress' iaitu stress yang baik dan stress yang tidak baik. Senyum dan ketawa dikategorikan sebagai stress yang baik. Stress yang tidak baik akan memberi tekanan kepada sistem ketahanan badan.
  8. Dalam kajian di atas, dua kumpulan orang dewasa telah digunakan sebagai eksperimen. Kumpulan pertama dipertontonkan cerita-cerita lucu manakala kumpulan kedua diletakkan disebuah bilik tanpa berbuat apa-apa. Sampel darah diambil 10 minit sebelum dan selepas kajian dibuat. Dari keputusan sampel darah tersebut, kumpulan pertama didapati peningkatan hormon semakin baik seperti hormon 'endorphins' dan hormon 'neurotransmitters' dan penurunan tahap hormon stress 'cortisol' dan 'adrenaline' .
  9. Ketika kita ketawa, sel pembunuh tumor dan virus semulajadi dalam badan akan bertambah selaras dengan pertambahan Gamma-inteferon (protein melawan penyakit), sel T (yang penting untuk sistem pertahanan badan) dan sel B (yang menghasilkan antibodi melawan penyakit).
  10. Senyuman juga mampu merendahkan tekanan darah, menambah kemasukan oksigen dalam darah dan ini secara tidak langsung merangsang proses penyembuhan. Banyak kajian terbukti bahawa tekanan emosi seperti kemurungan, kemarahan atau keresahan mempunyai kaitan dengan sakit jantung.
  11. Senyuman yang diakhiri dengan ketawa mengaktifkan kimia badan dan secara tidak langsung merendahkan risiko penyakit jantung, tekanan darah tinggi, strok, atritis dan ulser. Pusat Perubatan Universiti Maryland menjalankan kajian ke atas 300 responden dan mendapati 40 peratus orang yang mengidap penyakit jantung kurang ketawa berbanding orang yang sihat.
  12. Senyuman dan ketawa antara senaman yang baik kerana ia membabitkan diafragma, abdomen, sistem pernafasan, muka, kaki dan otot belakang badan. Ketawa 'mengurut' organ dalam abdomen dan menguatkan otot abdomen, merangsang kedua-dua belah otak dan meningkatkan keupayaan untuk belajar. Ia melegakan ketegangan otot dan tekanan psikologi; membuatkan otak lebih peka serta bersedia menerima maklumat baru.
  13. Ketawa juga dikatakan mampu memperbaiki fungsi usus, sekali gus meningkatkan pencernaan dan penyerapan nutrient dalam badan. Ada juga yang percaya ketawa boleh membakar kalori seperti kita bersenam beberapa minit.
  14. Selain memberi pelbagai kebaikan kepada tubuh, dalam ajaran Islam sendiri mengatakan senyum itu satu sedekah. Senyum mampu menjadi penawar pada penyakit rohani yang kronik. Senyum tidak perlu modal, hanya sekelumit rasa ikhlas yang bisa memaniskan senyuman itu. Senyuman yang dilemparkan mampu menyerikan hari insan lain. Mungkin juga mampu menyejukkan hati yang sedang marah atau mampu juga untuk memulakan sesebuah ikatan.
  15. Pujangga menyebut :" SENYUM ITU KELOPAK. KETAWA ITU BUNGA YANG SEMPURNA KEMBANGNYA".

Thursday, August 2, 2012

HARI BAHAGIA BUAT SAHABATKU DI SELAYANG

Salam Ana..
Aku bersyukur pada allah ko skrg dah nak jadi isteri orang..kdang2 mcm x pcaya jeaa..dah laa nakal n mcm tomboi plak tu..hi3..jga laa laki kau baik2 yeaa..Jgn pukul2 plak lari plak nti !..yg pnting skali sebagaimana ko idamkan selama ni tercapai jugak yea, untung laaa nti ade anakKAN.ko ajar anak ko tau jgn bgi jdi mcm ko,nti hbis laki die hentam..he3..aku iringkan doa moga rzeki kau berpanjangan,dan hadapi la cabaran,dugaan bila dah bergelar isteri nti..Kerana pahit manis bergelar isteri ni..kau akan rasa dan kau lalui seharian hingga ke akhir hayat..Jaga hati suami mcm kau jaga diri sendiri atau lebih dri diri sndri yeaa..pe2 hal roger aku jea k.. msti x brani lelaki ko buat prangai , kan3 ! hahaMaaflah aku kerana takder hadiah yg istimewa buat kau n xdpt hadir majlis walimatulurus ko nti..soe sgt2 yeaa..hanya doa kudus yg dapat aku beri..moga ko sekeluarga dirahmati serta diberkati oleh Allah.Dipanjangkan rezeki dan dilindungi dari bala bencana di dunia dan juge di akhirat......amin :)
last aku nak pesan ! berpakaianlah mcm perempuan oke ! peace !

SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL-MUBARAK


hye kawan , lama kan saya tak update blog busyuk ni ? huhu . okey sebelum terlambat , saya nak ucapkan selamat menyambut bulan ramadhan Al-Mubarak . saya dah wish kat facebook tuk kawan-2 huhu , tapi tak ada mase lagi nak wish kat blog kan ? huhu . saya harapkan sangat-2 ramadhan kali ini datang dengan lebih bermakna buat kita semua , aminn InsyaAllah . siapa tahu , berkat kesungguhan kita dalam beribah selama ini di kabulkan oleh Allah S.W.T pada bulan ramadhan ini . Amin . sentiasa lah berbuat baik , dan pertingkatkan amalan kita , huhu , sayangnya tak dapat sambut kehadiran ramadhan bersama keluarga tersayang . . ermm hari 1st day berbuka dengan kawan-2 saya smpai skrg..haha..Alhamdulillah segalanya baik-2 sahaja . huhu . pulang dari kelas , pergi bersiap ke bazar  . huhu . Ya Allah begitu banyak hamba-2 Mu yang sedang mencari makanan untuk berbuka puasa . berjalan berhimpit , bertolak dan berseret . huhu Akhirnya saya temukan menu berbuka yang sesuai tuk saya , Nasi kukus wif Ayam berempah , huhu . Air tembikai dengan air kelapa laut jadi pilihan saya hari ini . Alhamdulillah , terima kasih ya Allah kerana memberi peluang untunk kami bertemu bulan ramadhan yg penuh berkat ini . terima kasih kerana telah memanjangkan umur kami . InsyaAllah masih dapat bertemu ramadhan pada tahun-2 yang akan datang . Amin . ^^

Tuesday, May 15, 2012

Wednesday, April 25, 2012

Yg Lepas biarkan lepas.. hidup mesti diteruskan..mulakan hidup dengan senyuman than disebalik senyuman cuba hilangkan kesedihan yea..



hisyy..sakit yang paling sakit adalah sakit hati an?? kesakitanya dirasai oleh seseorang yg dikecewakan??mcm tu kea??mybe sakit hati lebih sakit daripada dipukul,dilanggar dan sebagainya..sbb ape?? sbb sakit hati nie sangat mudah utk mengalirkan airmata sedangkan org yg patah kaki,dipukul,exsiden hbis kuat pon x bnyawa tp kalo bnyawa air mata tu mcm seakan2 x kluar, aku pon x paham knp coz bnda tu pernah trjdi kpd aku kan..
tp kalo melibatkan soal hati dan perasaan??adoyai..susah utk dikatakan..he3 ! tp aku x mnangis laa tau..just nak pesan jea kpd sesiapa aja..jika anda dikecewakan jgn lah menangis, air mata korang mahal tau x?? mmg laa org slalu ckp,("ko tahu ape??bkn ko yang rasa kan n ko x thu ape yg aku rasa") adoii.. mmg laa aku x rasa tp xkan ak nak biarkan ko tros mnangis jeaa?? btol x??ak xnak tgk korang bsedih coz sebaliknya korang patut solat,bzikir n bdoa,kalo korang tros buntu buat laa solat iztkarah minx ptunjuk drpd allah s.w.t, insyallah ia akan berikan kpd korang..islam nie mudah laa n x kejam !mcm2 cara korang bole buat just nak or tidak jea !..yelah, korang hilang bf n gf jea?? bknya korang hilang Family korang,kawan2 korang..sebaliknya allah s.w.t sentiasa bersama2 korang..so korang x perlu risau la k,.. mmg laa bila putus cinta nie sedih,kecewa .. aku pon da pnah rasa.. tp ape nak buat?? kalo korang menangis smpai bengkak mata sekalipon bnda tu akan settle kea??pndai2 laa pikir sendri.. sekadar nasihat jeaa k..pikirlah kearah positif coz itu yg lebih baik untuk diri korang..lagi satu, semasa korang bsedih semestinya korang x bole terima org lain kan dalam hidup korang??maklum laa still tringatkan yg lama?? haha (lawak2) , bila korang sekat seseorg yg ingin memasuki dalam hidup korang mcm mna korang nak lupakan yg lama??hmm..hmmm..hmm.. btol x ??drpd korang tros tringat kt ex bf n gf korang??menangis??emosi? n mcm2 lgi.. korang ase puas kea?? dan korang akan terus ingt , ingt , ingt, sedangkan ex pasangan korang sedang berfoya kt luar sana?? haha! kesian2..serious kesian..
xape laa.. dah besarkan??mature?? bole laa korang pikir sendri.. tp jgn suka mnyakitkan diri coz perbuatan tu dilaknat oleh allah s.w.t ! sebaliknya buatlah keputusan yg bijak utk kebahagian korang yeaa..
Bgi lelaki insyallah korang akan jmpa tulang rusuk korang n perempuan insyallah korang akan jmpa gabungan korang..
jangan sedih2 tau.. apapon yg trjadi,ku kan slalu ade untuk mu !(aku suka kata2 nie xD )
stakat nie shaja repekan aku.. xtau laa, aku nie suka merepek, bosankan dgn aku..tp xape laa..bosan kea ape kea..yg pnting korang bahagia kan3..ketawa dan senyuman dsebalik kdukaan adalah baik untk menutup rasa drpd bersedih..mmg laaa susah utk mngukir sebuah snyuman apabila hati sedang trluka tetapi percayalah setiap kelukaan ade ubatnya../..  
Aku Sntiasa Mendoakan seluruh Kebahagian korang! Kita Bersaudara ! Amin..


ASYRAF SPYWARE

MACAM NIE KEA?? KALO BENAR SAYANGKAN SESEORANG ??. . =)

Dialong Diantara sebuah pasangan , dimana seorang perempuan yg setia dan memahami perasaan pasanganya walaupon bekas teman lelakinya ingin kembali kepadanya tetapi keputusan yg bijak dilakukan dan insyallah mungkin ia akan mndapat kesan kegembiraan dan kebahagiaan yg berpanjangan.. amin.. =)

GIRL : awak, saye nak bg tahu awk sesuatu . .



BOY : ye awak,ape die ckp laaa. . =)


GIRL : Ex saya dtg balik nakkan saya ... Hmm !!

BOY : Hmm .. Awak masih cintakan dia keaa ?


GIRL : Hmm ... Entah ! Awk rasa ? ?


BOY : kalau awk masih sygkn dia , awak pergi lah pada dia yea.. =)


GIRL : Awak x cemburu ke ? Awak tak marah ?


BOY : ( tunduk dgn nada suara yang sayu ) Buat apa sye nak marah awak kan ! Mungkin dia boleh jaga 



            awak


            dgn sempurna than yg penting sy nak awk gembira + bahagia ... Saya tahu kalau betul awk sygkan            


             saya ,takkan ada orang lain boley rampas awak dari saya kan.. =)

             ( tunduk lalu setitis air mata jatuh 
membasahi bumi )


GIRL : ( terdiam terpaku dgn kata2 lelaki tersebut) awak, saya tak inginkan yang lain, saya janji cinta saya 


            hnya untuk awak .

(sangat sweet) =)

Sunday, April 15, 2012

Rindu sial kt adik aku.. =) ! he3..




bosan2 ! he3..snap laa 2 bradik.. =D

cewi dgn cameranya.. =D

amacam?? rajin x?? he3

gila snap ! 

bosan melanda ! mcm2 laa gaya.. =D

bajet ned laa konon.. =) !

Saturday, April 14, 2012

Mat Remp-it ohhh mat remp-it !





Kelmarin petang macam biasa aku keluar meronda2 bwak adik2 yg dsygi.. he3 ...aku jmpa laa beberapa anak remaja menunggang motorsikal dengan membonceng awek-awek.....itu aku tak jadi hal ler,tapi aku tak suka! bila remaja-remaja ni menunggang dengan cara bahaya cilok sana cilok sini nak tunjuk teror sesama sendiri,tanpa menghiraukan keselamatan pengguna jalanraya yang lain kalo exsiden xpsal2 jea.. ,tak pikir ker ia bawa anak dara orang,tak pikir ker kalau terjadi ape2 kemalangan ke ape ke an......sia-sia jer makayah bela dri kcik ! dah besar pon masih lagi nyusahkan mereka........aku pon mat rempit jugak dulu tp x ada laa pulun mcm nie.. bawak awex bangga ! nah ! ambik nie fuck mung !sronok kea bwk awex naik moto?? buat malu jeaa !hujan basah ! haha.. pe barang broo ! nasib baik laa aku bwak adik2 aku.. kalo aku sorg jeaa.. dah lama jdi mangsa kayu besbol dalam kete akak aku nie !maklum laaa kayu nie akak aku x pnah pukul org lagi.. =) .. jgn laaa smpai aku plak yg rasmi.. he3
Aku tak tau laa adakah remeja-remaja ni ada belajar sivik kat sekolah dulu...atau sajer-sajer nak lepas hawa berlumba seolah-olah jalanraya adalah tempat permainan macam kat taman awam gamaknya.pasaipa laa lah puak-puak ni tak mengahargai kehidupan dan menjaga nyawa sendiri.... adooii !insaf2 laaa sbelom terlambat ! =)
semata-mata mahu melunaskan kemahuan dalam mencari hiburan bahaya.....///

Buang janin,anak..biasa dah...skrg ! nak jual anak dalam perut plak ! adoii !...Manusia2

Pada waktu ini banyak kita dengar dan baca berita berkenaan segelintir manusia bergelar perempuan buang anak...buang janin apabila cinta terlarang terjadi dan tiada berkesudahan apabila tidak mahu bertanggungjawab maka jalan yang paling mudah buang janin,buang anak demi melepaskan bebanan yang tak mungkin ditanggung atau malu pada masyarakat umum,beginilah jadinya bila perbuatan tidak difikirkan akan akibatnya....
Dalam harian Metro 9/3/2012...aku tergamam bila ada org yang sanggup jual anak dalam perut pada kaum asing...sedangkan ia orang melayu(muslim)takkan ia tak tau apa akan jadi pada anak itu bila ia dah dewasa....Aku betul betul marah dengan perempuan nikalau tak mau pun bagi ler kat orang melayu..Andaikata ia tak mau anak itu,jangan lah mengandung..pakailah benda2 yang disyorkan demi mencegah kehamilan ini tak kira nak sedap ia ajer...bila dah lekat baby mula dah gelabah,sempit duit mula cari pasaran untuk jual anak wlwpun masih dalam perut...apa lah jenis manusia ini....binatang pun sayang anak.....Mujur ler wartawan metro dapat memujuk perempuan yg berkerja sebagai GRO dan pergi kepusat perlindungan Rumah Kebagikan Wanita dan Remaja sehingga bersalin dan lepas pantang..harap2 kalau ia tak mau juga bagi ler pada insan2 yg memerlukan anak tapi bukan bagi pada orang asing...Dalam sudut pandang...pekerjaan GRO adalah sesuatu kerja yang tidak baik.tapi dalam mengejar duit mudah ramai remaja terjerumus dalam kancah yang tak bermoral...setahu aku sewaktu dibangku sekolah kita telah diajar dengan perkara apa itu dosa dan pahala..yang buruk dan baik..serta adat tatasusila kehidupan.seperti yang ada dalam rukun negara kesopanan dan kesusilaan,mungkin ia jumud dalam hal2 yg sedemikian.Yang keduanya lak,bila kita bercakap pasal dosa..ramai yang memperdulikan..apa itu dosa..sebab tak nampak atau dilihat dengan mata..dan tak dapat dirasa dengan tangan maka dosa tinggal dosa bolih dilewa lewakan..tapi andaikata dosa bolih dirasa,bolih dipandang nescaya semua insan didunia beriman pada Allah...tiada lak perkara perkara bodoh yang sedia ada,itulah kelebihan Allah demi menguji keimanan umatnya yang mesti dilakukan dengan jujur dan insaf.Aku pun tak tau mengapa perkara perkara sedemikian sering berlaku dalam zaman yang kian mencabar seolah olah tiada batasan.Mungkin dunia nak kiamat kot....ya allah....berilah ruang pada ku dan umat yg lain memohon keampunan dari mu ya..allah... =)

Friday, April 13, 2012

Selami Diri buat Seketika.. =)

Mengingatkan tentang dosa2 lma...membuatkan hti merasa jauh dsisiny..t'kdang mrasa diri jauh lebih 


hina...mnjadikanny beban utk terus mmprsalahkan dri...ttapi kta lupa yg Allah sntiasa dsisi..dlam apa jua 


keadaan... dlam mncari kredaan Ilahi..ujian mnjadi rntngan..ditnami dngan benih2 keihlsan...dbajai pula dngan 


kjujuran dan dsirami dngan ksbaran...mnjadikannya pohon ktaqwaan..mnjadi tmpat utk insan2 lain tumpang 


brteduh. =)


jdikan ia sbgai satu pngjaran utk trus bngun khadapan...mndekatkan diri kpdaNYA adlah jlan yg 


trbaik..jngan dihirau dngan kata2 orng...pngikat sabar mnjadi teman,dlam mncari ksbaran utk mnemui 


kjujuran..bertaqwalah kpdaNYA..dlam mncari...kredhaan dunia akhrat..aminn...  =D

Monday, March 12, 2012

Best sgt2.Lagu Yang Sentiasa Mengingatkan ku tentang kematian..=). Alhamdulilah,

Ku Merintih, Aku Menangis,
Ku Meratap, Aku Mengharap, 
Ku Meminta Dihidupkan Semula, 
Agar Dapat Kembali Ke Dunia Nyata, 

Perjalanan Rohku, 
Melengkapi Sebuah Kembara,
Singgah Di Rahim Bonda, 
Sebelum Menjejak Ke Dunia,
Menanti Di Barzakh, 
Sebelum Berangkat Ke Mahsyar,
Diperhitung Amalan, 
Penentu Syurga Atau Sebaliknya,

Tanah Yang Basah Berwarna Merah, 
Semerah Mawar Dan Jugak Rindu,
7 Langkah Pun Baru Berlalu,
Susai Talkin Penanda Syahdu,
Tenang Dan Damai Di Pusaraku,
Nisan Batu Menjadi Tugu,
Namun Tak Siapa Pun Tahu Resah Penantianku,

Terbangkitnya Aku Dari Sebuah Kematian,
Seakan Ku Dengari,
Tangis Mereka Yang Ku Tinggalkan,
Kehidupan Disini Bukan Suatu Khayalan x2
Tetapi Ia Sebenar Kejadian x2

Kembali Oh Kembli,
Kembalilah Kedalam Diri,
Sendirian Sendiri,
Sendiri Bertemankan Sepi,
Hanya Kain Putih Yang Membaluti Tubuhku,
Terbujur Dan Kaku,
Jasad Terbujur Didalam Keranda Kayu,

Ajal Yang Datang Dibuka Pintu ,
Tiada Siapa Yang Memberi Tahu,
Tiada Siapa Pun Dapat Hindari,
Tiada Siapa Yang Terkecuali,
Lemah Jemari Nafas Terhenti,
Tidak Tergambar Sakitnya Mati,
Cukup sekali Jasadku Untuk Mengulangi,

Jantung Berdenyut Kencang,
Menantikan Malaikat Datang,
Mengigil Ketakutan Gelap Pekat Dipandangan,
Selama Ini Diceritakan x2
Kini Aku Merasakan x2
Dialam Barzakh Jasad Dikebumikan x2

Ku Merintih, Aku Menangis,
Ku Meratap, Aku Mengharap, 
Ku Meminta Dihidupkan Semula, 

Agar Dapat Kembali Ke Dunia Nyata,

Hati sedih...bukan erti itu kesedihan...

Sedih dalam kesedihan bukan aku nak terus sedih dalam menjalani kehidupan seharian,mgkn hanya seketika bila dah aman semuanya..tapi sedih ni adakalanya pengaruhi perjalanan kehidupan lalu aku jadi bosan dan bosan...semua yang di buat kena ulang dan ulang semula...menyesali aper yang berlaku..
Aku mahu lari dari semua kesedihan dan tak pernah mengundang untuk bertandang dalam dairi kehidupanku yang ku kira suci murni.....
Perkara kecil...remeh temeh..tersilap kata ucap..menjadikan kita sedih..bila di salah anggap..hilang tumpuan pada kita harap....
tapi tak lah kata Pramlee..."ku sangka panas hingga ke petang...tapi Hujan di tengahari.."
Terlalu banyak untuk si ertikan istilah "sedih"
Kerana disitu terhimpun bermacam macam cerita dan masing masing ada watak watak memainkan peranan nya...
Dalam mengimbangi kesedihan ada yang bawa pada keuzuran pada yang terdaya...sian juga pada mereka yang sedemikian....
Aku masih boleh bertahan...masam..pedas..manis..lalui dengan hati yang tabah...kerana banyak pelajaran dan pengajaran dari semua itu.
Pada mereka yang pernah atau akan lalui semua ini..anggaplah sebagai permulaan sebuah perjalanan kehidupan bukan penamat.Hilang gelap timbul terang...
Hadapi lah dengan tenang..sinar bahagia pasti datang antara lambat atau cepat....
Itulah suara kata ayah aku....yang sentiasa menasihati aku..
ia menjdi renungan dalam hidup ku...thanks dad.....
 (^_^)(v) peace !

Sunday, March 4, 2012

Habis Madu..SePah diBuanG....


Aku berminat untuk membaca artikel "Habis madu sepah dibuang"jika ditafsirkan memang banyak resepi yang berlainan dan atau pandangan umum dalam memahami keadaan yang sebenar benarnya...
Dalam konflik ini seorang lelaki mesti bertanggang jawab dengan aper yang telah di janjikan pada seorang perempuan utk di jadikan seorang isteri,
Kisah seorang perempuan yang telah bernikah dgn seorang lelaki bernama Mamat
[nama2 ini sebagai hiasan]
Sungguh pun perhubungan itu direstui dan disahkan sebagai''SAH''...ia sebenarnya belum cukup kukuh untuk membela nasib Minah apabila berlaku perkara yang tidak masuk akal seperti dilakukan oleh Mamat umpama gantung tak bertali.
"Saya berfikiran tidak salah menjadi madu kerana ia di benarkan dalam islam.Lagi pula.kalau nikah lari pun tak salah sebab Allah tahu niat kita suci untuk membina masjid.Akan tetapi bukan semua manusia bersifat jujur dan tulus..adakalanya berlandaskan nafsu bukan keperhatinan sebuah perkahwinan dan menghormati pengorbanan perempuan itu.
Perkara macam ni selalu berlaku,aku pun tak tau aper tujuan sebenarnya utk menikah kali kedua...renung2kan lah....
Persetujuan Minah yang setuju utk menikah dengan Mamat adalah dasar cinta dan kasih sayang...dan minah tau,dye akan di cop atau orang ramai akan berkata mencuri lelaki orang,zaman sekarang ne dah banyak berubah selera pun macam macam...tak payah aku ulas panjang panjang.............
Kalau diketahui oleh isteri tua pun sanggup hadapi semua nya...
Yang aku tidak suke dengan cara mamat ne,bila dah menikah hampir tiga bulan,si mamat ne mula senyap dan segala janji manis tinggal janji, mamat pun jarang balik,jarang pulang kerumah dan kini langsung tidak dpt di jejaki.
Aper lah jenis manusia ne....dah dapat aper yang di mahukan tinggalkan gitu ajer...
Tak pikir orang yang dye pernah janji utk tanggung semua bentuk hal.
Jangan habis madu sepah dibuang,nampaknya itulah yang nampak,semata mata berlandaskan dan melampiaskan nafsu dengan bertopeng pada sebuah perkahwinan.Dan jika mahu beristeri dua,kenalah bertanggung jawab dan berani....
Hadapi semua realiti dan hadapi semua dengan kesungguhan agar pasangan aman dan isteri tua dapat menerima keadaan yang seadanya.Ibarat menarik rambut dalam tepung....semuanya berjalan dengan baik dan lancar.Pada aku.....masih mencari jawapan yang pasti utk menghadapi semua itu.

Saturday, January 14, 2012

Sakit Sangat2.. =( Pagi Belajar , Petang Training !

hmm.. angkle oh angkle..
aku tahu kau dah x bermaya n kepenatan.. i'm so sory.. =(
 tp kalo ak x gunakan kau..mcm mna dgn training ak??
ak harap kau bertahan laa smpai habis tournament kt PUTRAJAYA nanti..
nti blik cuti mid sem nti.. ak antar kau pegi mngurut yea..
tp x janji laa..coz tkot ade training plak..x pasal2 jea cuti sem x bole blik =(
adoyai.. brtahan laaa 6 \ 2 \ 2012 nie kau kna kuat..
lgi banyak dugaan kau kna hadapi tahu x ! so selagi ak x mngalah kau jangan laa mengalah..
kau kna jdi yg terbaik di antara yg terbaik..
Kau n aku terpilih utk bermain first eleven so kna laa bersaing skit..
nti hilang plak tmpt kita yeaaa.. =)
yang penting aku akan pastikan org cacat x semestinya lemah.. =)
x sabar plak nk pgi berjuang nie coz tingat plak zaman skolah dlu..haha
x sangka plak bole wakil kolej ak .. nie lah kali pertama..coz ak msok kolej pon bru stahun kan..tggu laa tahun dpn plak ade lgi kan..so bole jadikan kali ke 2 dan seterusnya..
ape2 pon ..
MAJULAH SUKAN UNTUK NEGARA ! ! !

SEMUA TENTANG KITA

Popular Posts

KEGEMBIRAAN